Voedingswaarde van zeewier (calcium?), zeewier of melk |
![]() ![]() |
Voedingswaarde van zeewier (calcium?), zeewier of melk |
Feb 15 2006, 09:13 PM
|
|
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 41 Joined: 15-February 06 Member No.: 18 |
Ik liet me vertellen dat in zeewieren veel meer calcium inzit dan in melk en dat melk zelfs calcium onttrekt van je bot. Hiziki vind ik wel lekker en daar zit wel wat calcium in, wie heeft hier ervaring mee ?
-------------------- [b]Nog eens handtekening proberen wijzigen...
Een aantal dingen lukken hier niet. Best heel simpel houden lijkt me nu de oplossing, zoniet krijg ik allerlei foutmeldingen Lut |
|
|
|
Feb 16 2006, 06:47 PM
|
|
|
Member ![]() ![]() Group: Members Posts: 22 Joined: 16-February 06 From: Nieuwrode, dorpje in het Hageland, deelgemeente van Holsbeek, grenst in het noord-oosten aan Aarschot en in zuid-westen aan Leuven Member No.: 20 |
Hoi Lut
Die zeewieren van jou interesseren me wel! Ik heb dit al eens gegeten toen we op reis waren maar heb dit nog nooit zelf in de keuken gebruikt. Heb jij hier ervaring mee? En de calsium die erin zit, wordt die door het beenderstel opgenomen? Hebben we hierbij ook vit. D en zonnestralen nodig zoals bij de calsium die in melk zit? Ik ben eens benieuwd wanneer ik zeewier voor het eerst zal klaarmaken, moet dit eerst nog op de kop zien te tikken, hier in de buurt weet ik niet waar ik terecht kan. In Leuven misschien, we zullen eens op zoek gaan! Groetjes! -------------------- Groetjes
Lieve |
|
|
|
Feb 17 2006, 12:22 PM
|
|
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 41 Joined: 15-February 06 Member No.: 18 |
Lieve ,ik antwoord hier later nog eens. Ik had al alle voedingswaardes van Campina melk verrijkt met calcium en vitamine D VERGELEKEN met Hiziki (Japanse zeegroente),te vinden in de biowinkel. Jammer genoeg is hier iets misgegaan en ik vloog uit alles en kon mijn bericht zelfs niet versturen want ik was het kwijt... GRRRR
Mijn conclusie was dit : campina: 160mg calcium per 100 ml Hiziki : per 100 gram : 1000 mg calcium !! dus veel hogere waarde. Maar ik zal er straks meer over mailen. Het vorige bericht was misschien te lang en ik wil dit nu ook niet weer kwijt ... Groetjes Lut -------------------- [b]Nog eens handtekening proberen wijzigen...
Een aantal dingen lukken hier niet. Best heel simpel houden lijkt me nu de oplossing, zoniet krijg ik allerlei foutmeldingen Lut |
|
|
|
Feb 17 2006, 03:31 PM
|
|
|
Dag Lieve,
Uit voorzichtigheid typ ik nu in het hokje van nieuw bericht ipv "snel antwoord". Misschien is het zo dat je bij snel antwoord zoveel niet kan intikken en ik daardoor alles kwijt was. Ik herhaal het nu nog eens zodat je de vergelijking nog eens ziet. Hiziki, Japanse Zeegroente : daarbij staat als voedinswaarde per 100 gram : 1122kJ=264 kcal, eiwit 4,5 g, koolhydraten 43 g, vet 1g, calcium 1000mg, ijzer 29mg, niacine 4 mg campinamelk verrijkt met calcium en vitamine D heeft als voedingswaarde per 100 ml energie : 197kJ/47kcal, eiwitten 3,4g, koolhydraten 4,8g, vet 1,6g waarvan verzadigd 1,1g, voedingsvezels 0,0 g (waarom zetten ze die er dan op ?!) Natrium/Sodium : 0,04 g, calcium 160 mg en vitamine D 1,0 µg Als opmerking met een * wordt er vermeld bij de calcium en vitamine D waarde in de melk dat dat 20 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. (ADH) 2 glazen van 250 ml dekken 100 % van de ADH beweren ze. Als ik het goed begrijp zit dus in zeewier véél meer calcium dan in melk. per 100 gram : 1000 mg (dus eigenlijk 1 gram) en in melk per 100 ml slechts 160 mg (dus 0,16g) of bijna 10 keer minder. Ik hoop dat het omrekenen nog juist is, Lieve, want voor ik de diagnose kreeg had ik moeite met uit het hoofd rekenen. Nu ik het verhaal gelezen heb van de contactpersonen zijn daar een aantal dingen toch goed herkenbaar. Het slecht kunnen rekenen weet ik aan de klierkoorts die ik in erge mate gehad had van november 1999 tot maart 2000 (zat 6 maanden thuis met ziekteverlof toen) en toen had ik dus ook gestoorde bloedwaardes. Mijn milt helemaal gezwollen, mijn oogleden gezwollen , 40 koorts enz... Ik heb nog altijd de neiging om me af te vragen of die niet ook bijgedragen heeft aan mijn toestand nu. Wie zal het zeggen ? Er is wel een vorm van leukemie in Afrika die gelinkt wordt aan klierkoorts. Ik heb natuurlijk ook mijn genetische aanleg en ik heb jaren antibiotica moeten slikken omdat mijn amandelen altijd maar ontstoken zaten. Heb ze dan rond mijn 35ste laten weghalen. Wat voeding betreft, dat link ik niet aan mijn ziekte. De ziekte is genoemd naar die arts Kahler en die leefde in de 19e eeuw. Dus "brol" van voeding was er dan nog niet veel denk ik. Milieu daar zou ik eerder in geloven en het samenspel van veel factoren, dus veel onderdeeltjes samen. Waarom dan die zeewieren ? Ik ga met voeding om in de zin van "Baat het niet, het zal ook wel niet schaden". Ik heb osteoporose en botontkalking en krijg Zometabaxters, maar als ik weet dat in zeewier 100 keer meer calcium zit dan in melk waarom zou ik dan nog veel melk drinken ? Dan week ik liever de zeewieren. Ik vind melk niet zo lekker en die zeewieren smaken naar slakken die ik wel lekker vind. Ik eet ze gewoon geweekt, maar je kan ze ook in de spaghetti mengen of in je soep doen (dan smaakt de soep er wel naar) of in de biowinkel andere recepten vragen. Lieve, straks geef je nog kookles aan ons met zeewieren ! En misschien vind je nog andere dingen die heel gezond kunnen zijn ... Hopelijk heb je hier iets aan. O ja, de Hiziki heb ik in de biowinkel in Ruiselede en Oostkamp gehaald en die kostte voor een zakje van 50 g in Ruiselede 4,33 euro en in Oostkamp 4,77 Het ziet eruit als fijne droge draadjes en je moet het een 10 min weken. Ik doe het dan met weekwater en al in de soep of eet het zelfs rauw geweekt. In Leuven moet je dat zeker terugvinden en zullen ze je nog veel meer uitleg kunnen geven. Agar-agar bestaat bvb ook en dat kan je gebruiken in dessert ter vervanging van gelatine. Succes ermee ! Groetjes Lut -------------------- [b]Nog eens handtekening proberen wijzigen...
|
|
|
Mar 1 2006, 01:15 AM
|
|
|
Member ![]() ![]() Group: Members Posts: 22 Joined: 16-February 06 From: Nieuwrode, dorpje in het Hageland, deelgemeente van Holsbeek, grenst in het noord-oosten aan Aarschot en in zuid-westen aan Leuven Member No.: 20 |
Ik heb hier endaar eens geinformeerd, de calsium in zeewieren is ok en kan best gebruikt worden. Wel opletten met het jodium gehalte: als dit te hoog wordt, wat bij veelvuldig gebruik van zeewieren kan voorkomen, wordt de schildklier onnodig geprikkeld en kan dit dan weer voor problemen zorgen.
-------------------- Groetjes
Lieve |
|
|
|
Mar 1 2006, 12:49 PM
|
|
|
hallo Lieve,
Blij dat je het nog eens nagevraagd hebt ! Ik ga nog eens nazien waar ik nog een reactie kan geven... Ben gisteren in de weer geweest voor mijn "vervroegde pensionering" = invaliditeit. Gelukkig een vriendelijke meneer kunnen contacteren op de inlichtingendienst van Brugge,want de papieren zelf invullen dat zou niet gelukt zijn ! Ik heb eigenlijk 3 A1 diploma's, maar die papieren zijn echt KAFKA-papieren zoals ik ze noem, want de logica is héél ver te zoeken hoor ! En ik begin een stil vermoeden te krijgen dat wat je langs hier of daar van inkomen krijgt, je langs een andere kant weer moet gaan terugbetalen... ik haat echt die paperasserij en dat zijn mijn energievreters...Ik denk dat mijn belastingsbrief van dit en volgend jaar niet van de poes zal zijn... maar dat zijn zorgen voor later. Ik bekijk nog eens de andere topics en .... hou je goed hé ! Vele groetjes Lut -------------------- [b]Nog eens handtekening proberen wijzigen...
|
|
|
Mar 17 2006, 01:37 PM
|
|
|
Heeft iemand ervaring met medicamenten die uit kalkbestaan waaraan vit D is toegevoegd, gebruikt om zwakke plekken in het bot (veroorzaakt door de ziekte) weer te verstevigen? Dokters beweren dat straling (radiologie) hier ook kan helpen, wie weet hier iets over?
-------------------- Groetjes
Lieve |
|
|
|
Oct 24 2006, 09:09 AM
|
|
|
Hallo Lieve,
Een beetje een heel verlaat antwoord. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb je dit al eens nagevraagd bij de apotheek ? Die mensen weten dikwijls héél veel en kunnen misschien een lijstje van zo'n zaken maken dat je dan weer kan voorleggen aan de arts ? Groetjes Lut -------------------- [b]Nog eens handtekening proberen wijzigen...
|
|
|
![]() ![]() |
| Lo-Fi Version | Time is now: 6th September 2010 - 08:55 PM |